Föreningens stadgar
Läs föreningens stadgar
Stadgar för Geovetenskapliga Rådet för Uppsala Studenter
Antagna av sektionen den 1 november 2011
Senast reviderade av sektionen den 25/11-2021
1. Föreningens syfte
Geovetenskapliga Rådet för Uppsalas Studenter (GRUS) bedrivs som en allmännyttig ideell förening och partipolitiskt och religiöst obunden. Föreningens syfte är att representera och arbeta för de studerande vid de geovetenskapliga kandidat- och masterprogrammen samt de som läser fristående kurser vid institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet. Detta gäller såväl studiebevakning som studiesocial verksamhet. Föreningen skall främja utbytet av erfarenheter och idéer mellan de olika årskurserna samt stärka gemenskapen. Föreningen skall också arbeta med marknadsföring av programmen mot arbetslivet. Forskarstuderande kan även välja att bli medlem, och således ta del av föreningens verksamhet.
2. Styrelse
2.1 Styrelsen består av
Ordförande - Är sammankallande för styrelsen och ytters ansvarig.
Vice ordförande - Ersätter och stöttar ordförande vid behov.
Kassör - Ansvarig för föreningens ekonomi.
Sekreterare - Ansvarig för protokollföring under alla möten.
Informationsansvarig - Ansvarig för informationsutskick till medlemmar och skötseln av informationskanaler.
Bergakung - Ytterst ansvarig för de evenemang som föreningen anordnar.
Guldklimp - Ersätter och stöttar Bergakungen på de sätt som finnes lämpligt.
Alla ovan nämnda är medlemmar i styrelsen och har rösträtt på styrelsemöten.
2.2 Mandatperioder
Mandatperioden för samtliga poster i styrelsen sträcker sig mellan 1/1- 31/12.
3. Medlemmar
Studenter på kandidat- och masterprogrammen i geovetenskap samt de studenter som läser fristående kurser vid Institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet, har möjlighet att bli medlemmar i GRUS och medlemskapet är kostnadsfritt. Om en föreningsmedlem som innehar en post av någon anledning börjar föra sina studier på annan ort, eller avbryter dem, så ska detta meddelas så snart som möjligt så att en ersättare kan tillsättas.
4. Styrelse- och medlemsmöten
Medlemsmöten bör hållas minst tre gånger per termin (inklusive års-och halvårsmöten), vilka är öppna för samtliga studerande vid institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet. Kallelse till medlemsmöte skall utgå senast 7 dagar innan mötesdatum och preliminär dagordning skall då anslås på föreningens informationstavla på institutionen. Ett medlemsmöte skall anses behörigt då minst 5 medlemmar närvarar utöver styrelsen, där alla närvarande medlemmar har rösträtt.
Styrelsemöten bör även de vara öppna för alla, vid vilka alla medlemmar har yttranderätt men endast styrelsen har rösträtt.
5. Årsmöte och halvårsmöte
Årsmötet är studierådets högsta beslutande organ och detta skall hållas under fjärde kvartalet. Ett halvårsmöte skall hållas under första kvartalet. Till års- och halvårsmöte skall kallelse samt preliminär dagordning utgå via föreningens informationstavla på institutionen senast 14 dagar innan mötesdatum. Ett års- eller halvårsmöte skall anses behörigt om minst 8 medlemmar utöver styrelsen närvarar, där alla närvarande medlemmar har rösträtt.
6. Röstning
Röstberättigade är samtliga studenter vid Institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet; programstuderande, studerande vid fristående kurser eller distansstuderande. Röstning sker genom acklamation alternativt handuppräckning och vid lika antal röster har ordförande utslagsröst.
7. Föreningens verksamhets- och räkenskapsår
Föreningens verksamhets- och räkenskapsår omfattar perioden 1/1 till 31/12.
8. Revision
Föreningens verksamhet skall årligen revideras. Revisorn skall inte inneha någon annan post i föreningen under sin mandatperiod. Även alumner och studenter vid andra institutioner kan söka posten. Det åligger kassören att tillse att revisorn får den ekonomiska verksamhetsberättelsen i god tid före revision.
Postbeskrivning:
att granska föreningens verksamhet, räkenskaper och styrelseprotokoll
att presentera en revisionsberättelse vid halvårsmötet i årets första kvartal
att ge förslag om ansvarsfrihet för avgående styrelse om hen anser det lämpligt
9. Motionsrätt
Alla röstberättigade har rätt att lämna motioner till alla föreningens medlemsmöten. Motionen måste vara styrelsen tillhanda senast 2 dagar innan medlemsmötet.
10. Obligatoriska ärenden vid års- och halvårsmötet:
10.1 Obligatoriska ärenden vid årsmötet
Mötets öppnande
Årsmötets stadgeenliga utlysande
Godkännande av dagordningen
Val av justerare tillika rösträknare
Val av mötessekreterare
Val av ordförande
Val av vice ordförande
Val av sekreterare
Val av kassör
Val av Bergakung
Val av Guldklimp
Val av informationsansvarig
Teckningsrätt
Val av revisor samt suppleant
Val till övriga förtroendeposter
Kandidatrådet - 2 ordinarie och 1 suppleant
Masterrådet, geovetenskap - minst 1 ordinarie
Masterrådet, hållbar utveckling - minst 1 ordinarie
Alumnansvarig - 1 ordinarie
Representant institutionsstyrelsen
Internationellt ansvarig - 1 ordinarie
Ledamot FUM - Antal fastställs av FUMs mandatfördelning.
Studiesocialt ansvarig - 1 ordinarie
Valberedning - 3 ordinarie
Valberedning (UTN) - 1 ordinarie
GIS-sportchef - 1 ordinarie
Studierådsordförande - 1 ordinarie
Propositioner
Motioner
Interpellationer
Övriga ärenden
Mötets avslutande
10.2 Obligatoriska ärenden vid halvårsmötet
Mötets öppnande
Årsmötets stadgeenliga utlysande
Godkännande av dagordningen
Val av justerare tillika rösträknare
Val av mötesordförande
Val av mötessekreterare
Verksamhetsberättelse
Bokslut
Revisionsberättelse
Ansvarsfrihet för avgående del av styrelse
Fastställande av verksamhetsplan för kommande år
Fastställande av budget för kommande år
Propositioner
Motioner
Interpellationer
Övriga ärenden
Mötets avslutande
11. Extra årsmöte
Extra årsmöte kan utlysas av styrelsen eller om minst hälften av de röstberättigade vid mötestillfället så kräver. Det extra årsmötet behandlar endast frågor som föranlett årsmötets sammankallande. Kallelse till extra årsmöte skall utgå via föreningens informationstavla på institutionen senast 7 dagar innan mötesdatum.
12. Val av övriga representanter
Val av representanter till olika organ och styrelser kan ske löpande under året, men posterna har mandatperioden 1/1-31/12. Val av representanter bör förläggas på årsmötet i fjärde kvartalet.
13. Föreningens upplösning
Föreningen kan inte upplösas om fem av de röstberättigade vill fortsätta verksamheten. För upplösning krävs ett årsmötesbeslut. Vid eventuell upplösning överlämnas alla tillgångar efter reglering av eventuella skulder till annan studentorganisation med liknande syfte och verksamhet efter beslut av senaste årsmöte.
14. Stadgeändringar
Ändring av dessa stadgar kan endast ske genom likalydande beslut av kvalificerad majoritet av röstberättigade, det vill säga minst två tredjedelar av rösterna, vid två års- eller halvårsmöten med minst tre veckors och högst sex månaders mellanrum. Avslås förslaget om stadgeändring i andra läsningen anses det ha blivit avslaget även i första läsningen.
För ändring i kapitel §14. krävs därjämte att minst att 2/3 röstberättigade instämt i besluten.
15. Informationsutskick
Information från GRUS skall anslås så att medlemmarna kan ta del av det. Viktig information skall finnas på engelska och svenska.
16. Studiebevakarenheten (STEN)
GRUS har till uppgift att upprätthålla studiebevakarenheten (STEN), samt att välja STENs ordförande med studiebevakande ansvar, studiesocialt ansvarig med ansvar för arbetsmiljöfrågor, internationellt ansvarig, med ansvar för frågor rörande utbyten och internationella studenter, representanter i geovetenskapliga kandidatrådet och geovetenskapliga masterprogramrådet, med uppgift att representera studenter i kandidat och masterprogramråden.
17. Poster i STEN
Studierådsordförande
Studiesocialt ansvarig
Internationellt ansvarig
Programråd för kandidatprogrammet i geovetenskap
Programråd för masterprogrammet i geovetenskap
Programråd för masterprogrammet i hållbar utveckling
18. Övriga förtroendeposter
18.1 Alumnansvarig
1 ordinarie
GRUS skall genom posten alumniansvarig främja samarbetet och kontakten mellan GRUS och tidigare studenter.
18.2 Ledamot fullmäktige
1 ordinarie och 1 suppleant
GRUS skall alltid finnas representerade inom Uppsala teknolog- och naturvetarkår (UTN) genom att alltid ha minst en ledamot i UTNs fullmäktige samt UTNs valberedning. Mandatperioden för dessa poster är 1/1-31/12.
18.3 Valberedning UTN
1 ordinarie
GRUS skall alltid finnas representerade inom Uppsala teknolog- och naturvetarkår (UTN) genom att alltid ha minst en ledamot i UTNs valberedning. Mandatperioden för posten är 1/1-31/12.
18.4 Sportchef
1 ordinarie
GRUS skall ha en sportchef med ansvar för föreningens sport- och idrottsverksamhet.
18.5 Institutionsstyrelserepresentant
1 ordinarie
GRUS skall alltid finnas representerade i institutionsstyrelsen genom en studentrepresentant.
18.6 Valberedning
3 ordinarie
Valberedningen ansvarar för att GRUS medlemmar är medvetna om de poster som kan sökas, samt för att väcka intresse att söka dessa.
18.7 Fanbärare
1 ordinarie
Fanbäraren skall till sin bästa förmåga, under festligheter medtaga GRUS-fanan och under pågående festligheter placera fanan så att den är väl skyddad men samtidigt synbar för samtliga deltagare att beskåda. Fanbäraren skall under tiden mellan olika festligheter förvara fanan på ett säkert och värdigt sätt.
19. Geovetarnas och Biologernas Välkomstförening (GBVF)
19.1 GBVF är en förening som i uppdrag av BÄR och GRUS arbetar i föreningarnas intresse och arrangerar en välkomstmottagning för studenter vid de utbildningar på grundnivå som representeras av sektionsföreningarna samt för studenter vid ämneslärarprogrammet med inriktning biologi.
19.2 GRUS styrelse har i uppdrag att välja två ledamöter till GBVF:s styrelse. Dessa ledamöter ska alltid agera i GRUS intresse.
19.3 Ordförande i GBVF röstas in av styrelsen i föreningen.
19.4 I händelse av upplösning ska föreningens tillgångar fördelas jämnt mellan sektionsföreningarna GRUS och BÄR.
19.5 För mer information se GBVF:s stadgar.