Föreningens stadgar
Läs föreningens stadgar
Stadgar för Biologiska Ämnesrådet
Kapitel 1 - Föreningen
§1 Biologiska Ämnesrådet (BÄR), nedan kallad föreningen, är en medlemsförening och tillika intresseförening för studerande av naturvetenskaplig biologi vid Uppsala universitet.
§2 Föreningen har sitt säte i Uppsala kommun.
§3 Föreningens mål är att bevaka och sträva efter att förbättra sådant som ligger i biologistudenternas intresse. Detta inkluderar bevakning av utbildningskvalitet och studiesocial miljö samt arrangerande av sociala aktiviteter. Med biologistuderande menas en person som är eller har varit inskriven på ett kandidat- eller masterprogram inom institutionen för biologisk grundutbildning (IBG) under aktuellt verksamhetsår.
§4 Föreningen ska vara partipolitiskt obunden och religiöst neutral.
§5 Föreningens firma tecknas av ordförande och kassör var för sig. Dessa äger uttagsrätt till föreningens konton.
§6 Föreningens verksamhets- och räkenskapsår omfattar tiden från och med 1 januari till och med 31 december.
Kapitel 2 - Medlemskap
§1 Medlemskapsberättigad är den som studerar kandidatprogrammet i biologi/molekylärbiologi, masterprogrammet i biologi, masterprogrammet i tillämpad bioteknik eller doktorerar inom naturvetenskaplig biologi vid Uppsala Universitet. Medlem i föreningen, nedan kallad för föreningsmedlem, har yttrande- och rösträtt vid samtliga BÄR-möten.
§2 Även studenter som läser enstaka kurser i biologi kan ansöka om medlemskap i BÄR.
§3 Efter avslutade studier upphör per automatik medlemskap i BÄR. Föreningsmedlemmar som önskar fortsätta vara medlemmar i föreningen efter avslutade studier kan ansöka om stödmedlemskap. Stödmedlemskap godkänns av föreningens styrelse och måste förnyas varje år.
§4 Stödmedlemmar äger ingen rösträtt på förenings- och årsmöten men däremot förslags-, motions- och yttranderätt.
§5 Medlemsavgiften för föreningsmedlemmar och stödmedlemmar fastslås varje år på årsmötet och träder i kraft vid förnyande av medlemskap.
Kapitel 3 - Samarbete
§1 Föreningen strävar efter att samarbeta med samtliga sektionsföreningar inom Uppsala teknolog- och naturvetarkår (UTN). Om intresse finns kan även andra studieråd och studentföreningar, i och utanför Uppsala, vara aktuella för samarbete.
Kapitel 4 - Styrelsen
§1 Styrelsen är ytterst ansvarig för föreningens löpande verksamhet. Styrelsen består av:
Ordförande
Vice ordförande
Sekreterare
Kassör
Informationsansvarig
Studiesocialt ansvarig
Utbildningsansvarig
Ledamot
§2 Styrelsen skall utses bland föreningens medlemmar under ordinarie eller extrainsatt årsmöte.
§3 Styrelsens arbete regleras av dessa stadgar och av de avtal som föreningen slutit med andra föreningar. I övrigt regleras styrelsens arbete genom beslut tagna på förenings- och årsmöten.
§4 En styrelsemedlem kan endast avgå innan mandatperiodens slut genom att inlämna en skriftlig avskedsansökan till föreningens ordförande eller vice ordförande. Ordförande kan, om vice ordförande saknas, säga upp sig till föreningens sekreterare och vice versa. Uppsägningstiden är två veckor.
§5 Om synnerliga skäl föreligger kan styrelsen med omedelbar verkan uppsäga en styrelsemedlem. Uppsägningen måste godkännas med två tredjedelars majoritet av styrelsen.
§6 Om tio eller fler av föreningens medlemmar anser att en eller flera styrelsemedlemmar skall avgå kan dessa begära extrainsatt årsmöte som med enkel majoritet kan uppsäga styrelsemedlemmen.
§7 Styrelsens mandatperiod löper från och med 1 januari till och med 31 december.
§8 Vid avslutat verksamhetsår skall avgående styrelsemedlem avlägga skriftlig rapport, även känt som testamente, till sin efterträdare under en överlämning med denne.
Kapitel 5 - Övriga förtroendevalda
§1 Föreningen skall tillsätta representanter till poster som ligger i linje med föreningens mål (Kap 1, § 3).
Förtroendevalda skall utses bland föreningens medlemmar under ordinarie eller extrainsatt årsmöte.
Vid val till UTN:s fullmäktige och valberedning samt sektionsrepresentanter till UTN:s utskott gäller särskilda regler (se Arbetsordning för Uppsala teknolog- och naturvetarkårs sektioner).
Stående poster inom föreningen är:
Ordförande i BIF
Vice ordförande i BIF
Friluftsansvarig
Chefredaktör för Bladet
Sir Darwin (Fest- och evenemangsansvarig)
Darwinfink (Vice fest- och evenemangsansvarig)
Fanbärare
Internationellt ansvarig
Kioskansvarig
Revisor
Valberedning
Representanter till relevanta råd ska väljas och vartannat år väljs även ordförande för föreningen Geovetarnas och Biologernas Välkomstförening (GBVF).
§2 Mandatperioden är från och med 1 januari till och med 31 december om inte annat anges.
§3 Om tio eller fler av föreningens medlemmar anser att en förtroendevald ej agerar i enlighet med uppsatta mål och föreningsbeslut kan dessa skriftligen begära extrainsatt årsmöte som med enkel majoritet kan uppsäga den förtroendevalda.
§4 Samtliga förtroendevalda är skyldiga att redogöra för aktuella händelser kopplade till sin position på nästkommande föreningsmöte. Om denne ej kan närvara bör ett skriftligt meddelande skickas till styrelsen att ta upp på föreningsmötet.
§5 Förtroendevald kan endast avgå innan mandatperiodens slut genom att skriftligen begära avgång till föreningens ordförande eller vice ordförande. Uppsägningstiden är två veckor.
§6 Vid avslutat verksamhetsår skall avgående förtroendevalda avlägga skriftlig rapport, även känt som testamente, till sin efterträdare under en överlämning med denne.
Kapitel 6 - Föreningsmöten
§1 Föreningsmöten bör hållas en gång i månaden under terminstid.
§2 Beslut om datum för nästkommande föreningsmöte skall tas på föreningsmöte eller genom överenskommelse inom styrelsen.
§3 Föreningens ordförande kallar till föreningsmöte. Kallelse till mötet ska skickas till medlemsberättigade studenter registrerade vid IBG via e-post samt via sociala medier. Kallelsen skall anslås senast två veckor innan tidpunkten för mötet.
§4 Motioner och interpellationer skall vara inskickade skriftligt till föreningens ordförande eller vice ordförande senast fem dagar innan mötet annars kan mötet välja att inte behandla dessa.
§5 Föreningsmedlemmar och stödmedlemmar äger motionsrätt.
§6 Föreningens medlemmar och stödmedlemmar har alltid närvarorätt vid föreningsmöte.
§7 Föreningsmöten är offentliga om inte mötet beslutar annorlunda med två tredjedelars majoritet.
§8 Endast föreningsmedlemmar äger rösträtt.
§9 Mötet kan med enkel majoritet adjungera annan person yttranderätt.
§10 Första föreningsmötet under påbörjat verksamhetsår skall utlysas av ordförande och hållas innan månadsskiftet januari/februari.
§11 Protokoll för föreningsmöten skall undertecknas av ordförande samt en justerare och sparas antingen digitalt på hemsidan eller skrivas ut och sparas i BÄR-rummet där föreningens medlemmar kan ta del av det.
Kapitel 7 - Styrelsemöten
§1 Föreningens ordförande eller vice ordförande kallar till styrelsemöte. Kallelse skall utgå till hela styrelsen samt övriga berörda personer.
§2 Styrelsemöten är offentliga såvida inte styrelsen beslutar annorlunda. Styrelsemöten anslås som regel inte.
§3 Styrelsemedlemmar äger yttrande-, förslags- och rösträtt på styrelsemöte. Styrelsen kan med enkel majoritet bevilja utomstående yttranderätt. Föreningsmedlemmar, stödmedlemmar och medlemmar i UTN kan dessutom beviljas förslagsrätt.
§4 Styrelsebeslut tas på styrelsemöte. För styrelsebeslut krävs enkel majoritet av mötet. Beslut fattas genom öppen omröstning om inte annat begärs.
§5 Endast personer som innehar en styrelsepost (definierad i Kap 4, § 1) i föreningen äger rösträtt på styrelsemöte.
§6 Varje person i styrelsen har en röst. Ordförande för mötet har utslagsröst i händelse av jämna röstetal vid votering.
§7 Styrelsemöte är beslutsmässigt då minst 50 % av styrelsen, obligat inkluderande ordförande eller vice ordförande, är närvarande.
§8 Styrelsebeslut måste ligga i linje med vad föreningens medlemmar beslutat på förenings- och årsmöten.
§9 Protokoll för styrelsemöten skall undertecknas av ordförande samt en justerare och sparas digitalt för styrelsemedlemmar.
Kapitel 8 - Årsmöte
§1 Ordinarie årsmöte skall hållas någon gång under perioden 20 november till 15 december.
§2 Datum för ordinarie årsmöte beslutas på ett tidigare föreningsmöte eller genom styrelsebeslut.
§3 Föreningens ordförande kallar till årsmöte. Kallelse till mötet ska anslås på relevanta anslagstavlor på EBC. Dessutom ska kallelsen skickas till medlemsberättigade studenter registrerade vid IBG via e-post samt via sociala medier. Kallelsen skall anslås senast två veckor innan tidpunkten för mötet.
§4 Samtliga stående poster (definierade i Kap 4 § 1 samt Kap 5 § 1) skall utlysas senast två veckor innan det ordinarie årsmötet.
§5 Motioner och interpellationer skall vara inskickade skriftligt till föreningens ordförande eller vice ordförande senast sju dagar innan mötet annars kan mötet välja att inte behandla dessa. Föreningsmedlemmar och stödmedlemmar äger motions- och interpellationsrätt. Föreningsmedlemmar, stödmedlemmar och prefekten vid IBG innehar interpellationsrätt. Föreningsmedlemmar äger rösträtt. Mötet kan med enkel majoritet adjungera annan person yttranderätt.
§6 Motioner, interpellationer och styrelsens propositioner till ordinarie årsmöte bör finnas upplagda på föreningens hemsida senast fem dagar innan årsmötet.
§7 Ordinarie årsmöte är offentligt.
§8 Tillträdande styrelse skall till första ordinarie föreningsmöte efter årsmötet ha färdigställt en verksamhetsplan för kommande verksamhetsår. Verksamhetsplanen ska godkännas under detta möte. Till samma möte ska föregående styrelse färdigställa och presentera verksamhetsberättelse för föregående verksamhetsår.
§9 Bokslut skall vara inlämnat till revisorn senast tre månader efter påbörjat verksamhetsår och godkännas på nästkommande årsmöte.
§10 Styrelsen skall, i avsaknad av valberedning, inför ordinarie årsmöte ta fram nomineringar till föreningens poster där mandatperioden utlöper i slutet av verksamhetsåret.
§11 Beslut på årsmöte tas med enkel majoritet. Beslut fattas genom öppen omröstning om inte annat begärs. Val eller upphävande av förtroendevald skall förrättas med slutna valsedlar om ledamot så begär.
§12 Sittande Ordförande för föreningen har utslagsröst i händelse av att jämna röstetal skulle uppstå vid votering.
§13 Årsmöte är beslutsmässigt då minst två tredjedelar av styrelsen, samt minst femton personer eller en tiondel av föreningens medlemmar som ej tillhör styrelsen, är fysiskt närvarande. Antalet medlemmar som krävs för mötets beslutsmässighet avrundas nedåt till närmaste heltal.
§14 Följande punkter är stående vid ordinarie årsmöte:
Mötets öppnande
Val av mötesordförande
Val av mötessekreterare
Val av justerare tillika rösträknare
Fastställande av röstlängd samt eventuella adjungeringar
Godkännande av årsmötets stadgeenliga utlysande
Fastställande av föredragningslista
Fastställande av årsavgift för föreningsmedlemmar
Fastställande av årsavgift för stödmedlemmar
Godkännande av revisorns berättelse
Godkännande av föregående års bokslut
Godkännande av föregående års verksamhetsberättelse
Ansvarsfrihet för förra årets avgående styrelse
Utlysande av HedersBÄR
Val av föreningens ordförande för kommande mandatperiod
Val av föreningens vice ordförande för kommande mandatperiod
Val av föreningens sekreterare för kommande mandatperiod
Val av föreningens kassör för kommande mandatperiod
Val av föreningens informationsansvarig för kommande mandatperiod
Val av föreningens studiesocialt ansvarig för kommande mandatperiod
Val av föreningens utbildningsansvarig för kommande mandatperiod
Val av föreningens styrelseledamot för kommande mandatperiod
Val till poster enligt Kap 5, § 1
Övriga frågor
Mötets avslutande
§15 Protokoll för årsmöten ska undertecknas av föreningens ordförande samt två justerare och sparas antingen digitalt på hemsidan eller skrivas ut och sparas i BÄR-rummet där föreningens medlemmar kan ta del av det.
Kapitel 9 - Extrainsatt årsmöte
§1 Extrainstatt årsmöte skall hållas då styrelsen beslutar om det (Kap 7, § 4). Om minst tio av föreningens medlemmar önskar extrainsatt årsmöte skall de skriftligen lämna in krav (inklusive motion om vad man önskar behandla under det extrainsatta årsmötet) om det till föreningens ordförande eller vice ordförande. Styrelsen skall sedan inom en vecka besluta tidpunkt för extrainsatt årsmöte. Det extrainsatta årsmötet skall hållas senast 5 veckor efter att kravet skriftligen lämnades (ej räknat dagar i juni, juli eller augusti och på datum då alla petitionärer samt minst tio medlemmar kan närvara).
§2 Extrainsatt årsmöte får ej hållas under någon av månaderna juni, juli eller augusti samt ej heller under någon form av ledighet från studier vid IBG.
§3 Föreningens ordförande kallar till extrainsatt årsmöte. Kallelse till extrainsatt årsmöte ska anslås på relevanta anslagstavlor på EBC. Dessutom ska kallelsen skickas till medlemsberättigade studenter registrerade vid IBG via e-post samt via sociala medier. Kallelsen skall anslås senast två veckor innan tidpunkten för mötet.
§4 Motion/-er eller proposition/-er som behandlar den fråga/-or som gett upphov till det extrainsatta årsmötet skall finnas upplagda på föreningens hemsida eller uppsatta på relevanta anslagstavlor på EBC senast 5 dagar innan mötet.
§5 Extrainsatt årsmöte är offentligt om inte mötet beslutar annorlunda med två tredjedelars majoritet.
§6 På extrainsatt årsmöte skall endast den eller de frågor som gett upphov till mötet behandlas.
§7 Följande punkter skall behandlas vid extrainsatt årsmöte:
Mötets öppnande
Val av mötesordförande
Val av mötessekreterare
Val av en justerare tillika rösträknare
Fastställande av röstlängd samt eventuella adjungeringar
Godkännande av det extrainsatta årsmötets stadgeenliga utlysande
Fastställande av föredragningslista
Behandling av fråga/-or som gett upphov till det extrainsatta årsmötet
Mötets avslutande
§8 Föreningens medlemmar och stödmedlemmar äger yttranderätt och förslagsrätt. Mötet kan med enkel majoritet adjungera annan person yttranderätt.
§9 Föreningsmedlemmar äger rösträtt vid extrainsatt årsmöte.
§10 Beslut på extrainsatt årsmöte tas med enkel majoritet. Beslut fattas genom öppen omröstning om inte annat begärs. Val eller upphävande av förtroende skall förrättas med slutna valsedlar om ledamot så begär.
§11 Ordförande för extrainsatt årsmöte har utslagsröst i händelse av att jämna röstetal skulle uppstå vid votering.
§12 Protokoll för extrainsatt årsmöte skall undertecknas av föreningens ordförande samt två justerare och sparas antingen digitalt på hemsidan eller skrivas ut och sparas i BÄR-rummet där alla föreningens medlemmar kan ta del av det.
Kapitel 10 – Föreningens lokaler
§1 Föreningen förfogar över BÄR-rummet, BÄR-förrådet och VälCom-förrådet.
§2 Ytterst ansvarig för föreningens lokaler är föreningens ordförande.
§3 Vid aktivitet i BÄR-rummet skall rummet återlämnas i befintligt skick eller bättre. Annars har styrelsen rätt att utkräva kompensation för förstörd utrustning eller utebliven städning.
§4 BÄR-rummet får nyttjas av utomstående, dock under uppsyn av en person som rättfärdigt innehar nyckel till BÄR-rummet.
§5 Privata aktiviteter i BÄR-rummet skall bokas genom att kontakta ordförande eller vice ordförande minst fem dagar innan planerat datum för aktivitet. Först till kvarn gäller. Ordförande och vice ordförande har rätt att neka bokning.
§6 Innehavare av BÄR-nyckel är: ordförande, vice ordförande, kassör, ordförande i BIF, Sir Darwin, en kioskansvarig och projektledare i VälCom.
§7 Under mottagningsveckorna har VälCom företrädesrätt till kyl och frys och BÄR-rummet som helhet.
§8 Förrådet delas med VälCom.
§9 Saker som tas ut ur förrådet skall återlämnas i befintligt skick.
§10 VälCom-förrådet ska främst användas av VälCom.
Kapitel 11 - Bladet
§1 Bladet är en tidning som främst riktar sig till medlemmar i BÄR. Tidningen är knuten till föreningen och IBG.
§2 Varken föreningens styrelse eller IBG äger rätt att censurera, ändra eller på förhand granska redaktionellt material. Däremot skall redaktionen på särskilt anvisad plats i tidningen bereda plats för information från föreningen och IBG. Om så önskas bör även kontaktuppgifter till de andra naturvetarföreningarnas förtroendevalda tillhandahållas tillsammans med enklare kontaktinformation till UTN.
§3 Föreningen väljer Bladets chefredaktör enligt Kap 5 §1.
§4 Chefredaktören ansvarar för redaktionen och dess tillsättande.
§5 Bladet skall distribueras på EBC, relevanta platser och göras tillgängligt digitalt.
Kapitel 12 - Stadgar
§1Föreningens stadgar kan enbart ändras genom likalydande beslut tagna med två tredjedelars majoritet på två efter varandra följande stadgeenligt utlysta möten, av typen föreningsmöte, ordinarie årsmöte, och/eller extrainsatt årsmöte. Stadgarna får inte förändras på enbart ett ordinarie årsmöte eller extrainsatt årsmöte.
Dessa möten skall äga rum med minst två veckors och högst 6 månaders mellanrum. Ej medräknat dagar i juni, juli eller augusti. Mötena får inte heller äga rum under juni, juli, augusti eller under någon form av ledighet från studier vid IBG.
§2 Vid stadgeändringar på årsmöte eller föreningsmöte gäller samma regler som för övriga motioner och propositioner (Kap 8).
§3 Motioner och propositioner gällande styrdokument såsom stadgar får ej behandlas om de inte inkommit till styrelsen minst sju dagar innan föreningsmöte, ordinarie årsmöte eller extrainsatt årsmöte.
Kapitel 13 - Hemsidan
§1 Föreningens officiella hemsida har URL-adressen http://nvb.utn.se/.
§2 Informationsansvarig är ålagd att hålla hemsidan uppdaterad gällande föreningens förehavanden.
§3 Följande saker skall finnas tillgängliga på hemsidan:
Kontaktuppgifter till föreningens styrelse samt övriga förtroendevalda där behov finns.
Föreningens representanter i UTN:s fullmäktige
Föreningens stadgar
Aktuella postbeskrivningar för föreningen
Aktuella val och vakanser
Tidigare mötesprotokoll (i omvänd kronologisk ordning, med hänsyn till platstillgång)
Digitala versioner av tidningen Bladet
Information om kommande föreningsarrangemang och aktiviteter
§4 Föreningens ordförande är yttersta ansvarig för hemsidans innehåll och äger därför redaktionell rätt.
§5 I avsaknad av hemsida används Facebook för att tillgängliggöra informationen beskriven i Kap 13, §3.
Kapitel 14 – Grafisk profil
§1 Föreningens färg är skogsgrönt och bör användas när så är lämpligt.
§2 Föreningens logotyp (återfinns på framsidan av dessa stadgar) bör återfinnas på samtliga officiella föreningsdokument, på föreningens hemsida, informationsmaterial så som affischer och annat där så är lämpligt.
§4 Föreningens förkortning skrivs av tradition ”BÄR” varpå genitivformen blir ”BÄR:s”. I övrigt följs ej svenska skrivregler d.v.s. BÄR-rummet (egennamn), BÄR-möte, BÄR-flagga etc.
Kapitel 15 – Kioskverksamhet
§1 Kioskverksamheten i BÄR-rummet bedrivs av kioskansvariga under BÄR och den ska vara tillgänglig för studenter vid Uppsala universitet.
§2 Kioskansvarig vald i enlighet med Kap 5, § 1 ansvarar för kioskverksamheten.
§3 Kioskens öppettider är när dörren till BÄR-rummet är öppen.
§4 Under de två första veckorna av mottagningen har de mottagningsansvariga tillträde till kiosken. Senast en månad efter mottagningens slut ska kyl och frys vara tömda på mottagningstillbehör.
Kapitel 16 – BÄR:s idrotts- och friluftsutskott, BIF
§1 BIF är ett utskott under BÄR. Alla BÄR:s medlemmar kan delta i BIF-aktiviteter.
§2 BIF:s styrelse består av:
Ordförande i BIF
Vice ordförande i BIF
Friluftsansvarig
§3 Posterna i BIF väljs under BÄR:s årsmöte och har samma mandatperiod som övriga poster, det vill säga 1 januari till 31 december.
§4 BIF:s styrelse är högst ansvarig för utskottets verksamhet.
§5 Ändamål och tillhörighet
BIF är ett utskott under BÄR (Biologiska Ämnesrådet).
Utskottets mål är att främja studenternas hälsa och välmående samt skapa och gynna sociala band.
Utskottet är till för medlemmarna i BÄR och de ska ha möjlighet att påverka verksamheten som BIF bedriver.
Utskottet representerar BÄR i idrottsevenemang inom Uppsala teknolog- och naturvetarkår och i andra sammanhang.
§6 Resurser: De ekonomiska medel som fastställts i BÄR:s budget och de redskap som är avsedda för BIF i BÄR-förrådet.
Kapitel 17 - Geovetarnas och Biologernas Välkomstförening, GBVF
§1 GBVF är en förening under sektionsföreningarna BÄR och GRUS.
§2 BÄR:s styrelse har i uppdrag att välja två ledamöter till GBVF:s styrelse.
§3 Upplösande av föreningen kan enbart ske genom omröstning vid sektionsföreningarnas respektive förenings-/medlemsmöten. Det krävs att förslaget godkänns av samtliga sektionsföreningar för att upplösningen ska ske.
§4 I händelse av upplösning ska föreningens tillgångar fördelas jämnt mellan sektionsföreningarna.
§5 För mer information se GBVF:s stadgar.
Kapitel 18 - Upplösning av föreningen
§1 Upplösande av föreningen kan endast ske vid ordinarie årsmöte.
§2 Föreningen kan ej upplösas om en tredjedel av styrelsen alternativt fem av de övriga röstberättigade medlemmarna anser annorlunda.
§3 Vid föreningens upplösning tillfaller dess likvida tillgångar en fond för återupprättande av en förening med motsvarande verksamhet. Fonden sköts av IBG:s prefekt. Om ett återupprättande ej sker inom tio år tillfaller fondens likvida tillgångar Svenska Naturskyddsföreningen.
Kapitel 19 – Övriga punkter
§1 Pekpinnen är ett vandringspris som delas ut av BÄR en gång per verksamhetsår. Priset skall gå till den eller de lärare som gjort något extraordinärt, lyft undervisningen eller dylikt. Pekpinnen tillfaller den eller de som BÄR:s medlemmar röstar fram.
§2 ”HedersBÄR” är en utmärkelse som ges till en tidigare eller nuvarande föreningsmedlem. Utmärkelsen utses av styrelsen och kungörs på årsmötet.