Föreningens stadgar
Stadgar för Geovetenskapliga Rådet för Uppsala Studenter
Antagna av sektionen den 1 november 2011
Senast reviderade av sektionen den 21/11–2023
Revideringar av stadgarna
Geovetenskapliga Rådet för Uppsala Studenter antog dessa stadgar i en läsning vid sitt årsmöte den 1 november 2011.
Därefter har stadgarna reviderats av sektionen på följande datum:
Första läsningen 29 oktober 2012, andra läsningen 19 november 2012.
Första läsningen 20 oktober 2015, andra läsningen 24 november 2015.
Första läsningen 26 november 2018, andra läsningen 5 december 2018.
Första läsningen 27 november 2019, andra läsningen 26 maj 2020
Första läsningen 20 maj 2021, andra läsningen 25 november 2021
Första läsningen 25 november 2021, andra läsningen 9 maj 2022
Första läsningen 9 maj 2022, andra läsningen 24 november 2022
Första läsningen 24 november 2022, andra läsningen 24 maj 2023
Första läsningen 24 maj 2023, andra läsningen 21 november 2023
1. Föreningens syfte
Geovetenskapliga Rådet för Uppsalas Studenter (GRUS) bedrivs som en allmännyttig ideell förening och partipolitiskt och religiöst obunden. Föreningens syfte är att representera och arbeta för de studerande vid de geovetenskapliga kandidat- och masterprogrammen samt de som läser fristående kurser vid institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet. Detta gäller såväl studiebevakning som studiesocial verksamhet. Föreningen skall främja utbytet av erfarenheter och idéer mellan de olika årskurserna samt stärka gemenskapen. Föreningen skall också arbeta med marknadsföring av programmen mot arbetslivet. Forskarstuderande kan även välja att bli medlem, och således ta del av föreningens verksamhet.
2. Styrelse
Styrelsen består av
Ordförande - Är sammankallande för styrelsen och ytterst ansvarig.
Vice ordförande - Ersätter och stöttar ordförande vid behov.
Kassör - Ansvarig för föreningens ekonomi.
Sekreterare - Ansvarig för protokollföring under alla möten.
Informationsansvarig - Ansvarig för informationsutskick till medlemmar och skötseln av informationskanaler.
Studierådsordförande - Ansvarig för studiebevakandet inom programmen.
Studiesocialt ansvarig – Ansvarig för studenters arbetsmiljö inom programmen.
Bergakung - Ytterst ansvarig för de evenemang som föreningen anordnar.
Guldklimp - Ersätter och stöttar Bergakungen på de sätt som finnes lämpligt.
Alla ovan nämnda är medlemmar i styrelsen och har rösträtt på styrelsemöten. En styrelsemedlem som önskar avgå från sin styrelsepost har två veckors uppsägningstid från dagen då styrelsen meddelats.
2.1 Mandatperioder
Mandatperioden för samtliga poster i styrelsen sträcker sig mellan 1/1–31/12.
3. Medlemmar
Studenter på kandidat- och masterprogrammen i geovetenskap samt de studenter som läser fristående kurser vid Institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet, har möjlighet att bli medlemmar i GRUS och medlemskapet är kostnadsfritt. Om en föreningsmedlem som innehar en post av någon anledning börjar föra sina studier på annan ort, eller avbryter dem, så ska detta meddelas så snart som möjligt så att en ersättare kan tillsättas.
3.1. Beteende- och avstängningspolicy
En medlem kan bli varnad eller avstängd från GRUS om hen beter sig på ett sätt som skadar GRUS medlemmar och/eller egendom. Skulle sådant beteende förekomma följer styrelsen GRUS beteende- och avstängningspolicy. Ändringar i beteende- och avstängningspolicyn kan genomföras på års- eller halvårsmöten.
4. Styrelse- och medlemsmöten
Medlemsmöten bör hållas minst tre gånger per termin (inklusive års-och halvårsmöten), vilka är öppna för samtliga studerande vid institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet. Kallelse till medlemsmöte skall utgå senast 7 dagar innan mötesdatum och preliminär dagordning skall då skickas på mejl till medlemmar. Ett medlemsmöte skall anses behörigt då minst 5 medlemmar närvarar utöver styrelsen, där alla närvarande medlemmar har rösträtt.
Styrelsemöten bör även de vara öppna för alla, vid vilka alla medlemmar har yttranderätt men endast styrelsen har rösträtt.
5. Årsmöte och halvårsmöte
Årsmötet är studierådets högsta beslutande organ och detta skall hållas under fjärde kvartalet. Ett halvårsmöte skall hållas under andra kvartalet. Till års- och halvårsmöte skall kallelse samt preliminär dagordning utgå via mejl till medlemmar senast 14 dagar innan mötesdatum. Ett års- eller halvårsmöte skall anses behörigt om minst 8 medlemmar utöver styrelsen närvarar, där alla närvarande medlemmar har rösträtt.
6. Röstning
Röstberättigade är samtliga studenter vid Institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet; programstuderande, studerande vid fristående kurser eller distansstuderande. Röstning sker genom acklamation alternativt handuppräckning och vid lika antal röster har mötesordförande utslagsröst.
7. Föreningens verksamhets- och räkenskapsår
Föreningens verksamhets- och räkenskapsår omfattar perioden 1/1 till 31/12.
8. Revision
Föreningens verksamhet skall årligen revideras. Revisorn skall inte inneha någon annan post i föreningen under sin mandatperiod. Även alumner och studenter vid andra institutioner kan söka posten. Det åligger kassören att tillse att revisorn får den ekonomiska verksamhetsberättelsen i god tid före revision.
Postbeskrivning:
- att granska föreningens verksamhet, räkenskaper och styrelseprotokoll
- att presentera en revisionsberättelse vid halvårsmötet i årets andra kvartal
- att ge förslag om ansvarsfrihet för avgående styrelse om hen anser det lämpligt
9. Motionsrätt
Alla röstberättigade har rätt att lämna motioner till alla föreningens medlemsmöten. Motionen måste vara styrelsen tillhanda senast 3 dagar innan medlemsmötet.
10. Obligatoriska ärenden vid års- och halvårsmötet
10.1 Obligatoriska ärenden vid årsmötet
1. Mötets öppnande
2. Godkännande av dagordningen
3. Val av mötesordförande
4. Val av mötessekreterare
5. Val av justerare tillika rösträknare
6. Årsmötets stadgeenliga utlysande
7. Val av ordförande
8. Val av vice ordförande
9. Val av sekreterare
10. Val av kassör
11. Val av studierådsordförande
12. Val av studiesocialt ansvarig
13. Val av Bergakung
14. Val av Guldklimp
15. Val av informationsansvarig
16. Teckningsrätt
17. Val av revisor samt suppleant
18. Val till övriga förtroendeposter
18.1 Kandidatrådet - 2 ordinarie och 1 suppleant
18.2 Masterrådet, geovetenskap - 2 ordinarie och 1 suppleant
18.3 Masterrådet, hållbar utveckling - 2 ordinarie och 1 suppleant
18.4 Alumnansvarig - 1 ordinarie
18.5 Representant institutionsstyrelsen - 1 ordinarie
18.6 Internationellt ansvarig - 1 ordinarie
18.7 Ledamot FUM - Antal fastställs av FUM:s mandatfördelning.
18.8 Valberedning - Upp till 3 ordinarie
18.9 Valberedning (UTN) - 1 ordinarie
18.10 GIS-sportchef - 1 ordinarie
19. Propositioner
20. Motioner
21. Interpellationer
22. Övriga ärenden
23. Mötets avslutande
10.2 Obligatoriska ärenden vid halvårsmötet
1. Mötets öppnande
2. Godkännande av dagordningen
3. Val av mötesordförande
4. Val av mötessekreterare
5. Val av justerare tillika rösträknare
6. Årsmötets stadgeenliga utlysande
7. Verksamhetsberättelse
8. Bokslut
9. Revisionsberättelse
10. Ansvarsfrihet för avgående del av styrelse
11. Fastställande av verksamhetsplan för kommande år
12. Fastställande av budget för kommande år
13. Propositioner
14. Motioner
15. Interpellationer
16. Övriga ärenden
17. Mötets avslutande
11. Extra årsmöte
Extra årsmöte kan utlysas av styrelsen eller om minst hälften av de röstberättigade vid mötestillfället så kräver. Det extra årsmötet behandlar endast frågor som föranlett årsmötets sammankallande. Kallelse till extra årsmöte skall utgå via föreningens informationstavla på institutionen senast 7 dagar innan mötesdatum.
12. Val av övriga representanter
Val av representanter till olika organ och styrelser kan ske löpande under året, men posterna har mandatperioden 1/1–31/12. Val av representanter bör förläggas på årsmötet i fjärde kvartalet.
13. Föreningens upplösning
Föreningen kan inte upplösas om fem av de röstberättigade vill fortsätta verksamheten. För upplösning krävs två på varandra följande års eller halvårsmötesbeslut. Vid eventuell upplösning överlämnas alla tillgångar efter reglering av eventuella skulder till annan studentorganisation med liknande syfte och verksamhet efter beslut av senaste årsmöte.
14. Stadgeändringar
Ändring av dessa stadgar kan endast ske genom likalydande beslut av kvalificerad majoritet av röstberättigade, det vill säga minst två tredjedelar av rösterna, vid två års- eller halvårsmöten med minst tre veckors och högst sex månaders mellanrum. Avslås förslaget om stadgeändring i andra läsningen anses det ha blivit avslaget även i första läsningen.
För ändring i kapitel §14. krävs därjämte att minst att 2/3 röstberättigade instämt i besluten.
15. Informationsutskick
Information från GRUS skall anslås så att medlemmarna kan ta del av det. Viktig information skall finnas på engelska och svenska.
16. Studiebevakarenheten (STEN)
GRUS har till uppgift att upprätthålla studiebevakarenheten (STEN), samt att välja STEN:s ordförande med studiebevakande ansvar, studiesocialt ansvarig med ansvar för arbetsmiljöfrågor, internationellt ansvarig, med ansvar för frågor rörande utbyten och internationella studenter, representanter i geovetenskapliga kandidatrådet och geovetenskapliga masterprogramrådet och masterprogrammet i hållbar utveckling, med uppgift att representera studenter i kandidat och masterprogramråden. Studierådsordförande har i uppgift att samla STEN minst två gånger per termin för att diskutera aktuella ämnen kring studiebevakning.
17. Poster i STEN
17.1 Studierådsordförande
17.2 Studiesocialt ansvarig
17.3 Internationellt ansvarig
17.4 Programråd för kandidatprogrammet i geovetenskap
17.5 Programråd för masterprogrammet i geovetenskap
17.6 Programråd för masterprogrammet i hållbar utveckling
18. Övriga förtroendeposter
18.1 Alumnansvarig - 1 ordinarie
GRUS skall genom posten alumnansvarig främja samarbetet och kontakten mellan GRUS och tidigare studenter.
18.2 Ledamot fullmäktige - Antal bestäms av gällande UTN FUM:s mandatfördelning (vid skrivningstillfället 1 ordinarie och 2 suppleanter)
GRUS skall alltid finnas representerade inom Uppsala teknolog- och naturvetarkår (UTN) genom att alltid ha minst en ledamot i UTN:s fullmäktige samt UTN:s valberedning. Mandatperioden för dessa poster är 1/1–31/12.
18.3 Valberedning UTN - 1 ordinarie
GRUS skall alltid finnas representerade inom Uppsala teknolog- och naturvetarkår (UTN) genom att alltid ha minst en ledamot i UTN:s valberedning. Mandatperioden för posten är 1/1–31/12.
18.4 Sportchef - 1 ordinarie
GRUS skall ha en sportchef med ansvar för föreningens sport- och idrottsverksamhet.
18.5 Institutionsstyrelserepresentant - 1 ordinarie
GRUS skall alltid finnas representerade i institutionsstyrelsen genom en studentrepresentant.
18.6 Valberedning - Upp till 3 ordinarie
Valberedningen ansvarar för att GRUS medlemmar är medvetna om de poster som kan sökas, samt för att väcka intresse att söka dessa.
18.7 Fanbärare - 1 ordinarie
Fanbäraren skall till sin bästa förmåga, under festligheter medtaga GRUS-fanan och under pågående festligheter placera fanan så att den är väl skyddad men samtidigt synbar för samtliga deltagare att beskåda. Fanbäraren skall under tiden mellan olika festligheter förvara fanan på ett säkert och värdigt sätt.
19. Geovetarnas och Biologernas Välkomstförening (GBVF)
19.1 GBVF är en förening som i uppdrag av BÄR och GRUS arbetar i föreningarnas intresse och arrangerar en välkomstmottagning för studenter vid de utbildningar på grundnivå som representeras av sektionsföreningarna samt för studenter vid ämneslärarprogrammet med inriktning biologi.
19.2 GRUS styrelse har i uppdrag att välja två ledamöter till GBVF:s styrelse. Dessa ledamöter ska alltid agera i GRUS intresse.
19.3 Ordförande i GBVF röstas in av styrelsen i föreningen.
19.4 I händelse av upplösning ska föreningens tillgångar fördelas jämnt mellan sektionsföreningarna GRUS och BÄR.
19.5 För mer information se GBVF:s stadgar.